Master’s Research
田口悠平
TAGUCHI Yuhei
現代社会における汚穢と隠喩的治療の試み
Defilement in modern society and attempts in metaphorical therapy
本論文では主に「汚穢」と「治癒」という2つの主題を取り扱う。汚穢とは観念的な汚染恐怖である。それはただの汚物ではなく、秩序体系の構築に深く関わる概念である。本論文ではメアリ?ダグラスら文化人類学者の議論をもとに現代社会における汚染恐怖の位置づけを探る。また、呪術的思考と科学的思考という一見相反する存在が、実際には現代社会において併存している事実をいくつかの議論を取り上げることで明らかにする。そして、医療行為という観点から、科学と呪術という2つの医療行為がかつてどのように分離し、融和が模索されてきたのかを取り上げる。本論文の執筆に先駆け、隠喩的治療の実践として、修士作品「孤立規範」が制作された。 「孤立規範」は、汚染恐怖を祀りあげた科学的祭壇、強迫行為を自動化したディスペンサー、パネル展示などが設置されたインスタレーション空間である。鑑賞者は展示空間に入り、 筆者の潔癖観念に伴って行われるまじないを体験する。この作品は自己治療でありながら、社会との相互理解を模索する装置でもある。汚穢とは文化的な汚染恐怖であるが、実際には聖なる領域だけではなく、俗なる領域にも汚穢と同じような汚染恐怖が蔓延している。聖なるものが以前より重要な位置を占めていない現代社会を考察する際、文化的汚染恐怖よりも俗なる汚染恐怖に注目する必要がある。そうした補助線を引いた時、個人が個人のために行う儀礼が持ちえる効能が見えてくるのだ。現代の諸個人において科学的思考は呪術的思考と併存している。菌は隠喩を帯び、消毒液は容易に衛生観念とは異なった意味合いを内包する儀式へと転換するだろう。本論文は呪術的思考と科学的思考の仲介人として、近代的個性というトーテミズムを祝祭する呪師として、分断される諸個人を治療する医療行為者としての芸術家の役割を問うものとなるだろう。
This paper deals with two main debates: defilement and healing. Defilement is an ideological fear of contamination. It is not just defilement, but a concept that is deeply concerned with the construction of order systems. This paper explores the place of pollution fear in contemporary society based on the arguments of Mary Douglas and other cultural anthropologists. It will also highlight several arguments that seemingly contradictory entities, such as magical and scientific thinking, actually coexist in contemporary society. From the perspective of medical practice, the paper will also discuss how the two medical practices of science and witchcraft were once separated and reconciled. Prior to the writing of this thesis, a master’s thesis work, “Isolation Norms,” was produced as a metaphorical therapeutic practice. ”Isolation Norms” is an installation space with a scientific altar enshrining the fear of contamination, a dispenser automating compulsive behavior, and a panel display. The viewer enters the exhibition space and experiences the spells performed in conjunction with the author’s germophobia. This work is both a self-medication and a device for seeking mutual understanding with society. Filth is a cultural fear of contamination, but in reality, the same fear of contamination pervades not only the sacred realm, but also the secular realm. When examining contemporary society, where the sacred is less important than it used to be, it is necessary to focus on the secular fear of pollution rather than the cultural fear of pollution. When we draw such a line in the sand, we can see the efficacy of rituals that are performed by individuals for individuals. In the modern individual, scientific thought coexists with magical thought. Germs become metaphors, and disinfectants can easily be transformed into rituals that have different connotations from those of hygiene. This paper will question the role of the artist as an intermediary between magical and scientific thought, as a conjuror who celebrates the totemism of modern individuality, and as a medical practitioner who treats individuals who are divided.