悲嘆するラプラスの悪魔 / The grief of Laplace's devil

Concept
Z世界を正確に観測し、物理計算に必要な演算能力を持つ知性のことをラプラスの悪魔と呼ぶ。その魔物にとっては過去も未来も演算可能であり、未来は運命付けられている。
今日のコンピュータは与えられる命令を予測して、それを演算しているという。コンピュータの中には、ありえるかもしれない未来が無数に広がっている。つまり、コンピュータは現代のラプラスの悪魔である。コンピュータが無限の能力を備えたとき、人間は与えられた未来を選択しているにすぎなくなる。
ラプラスの悪魔の中で、過程のない人間と過程しかないコンピュータの未来がゆらめ いている。
"Laplace's devil" refers to a mind having the power of computation necessaryto carry out a physical caluclation to provide an accurate observation of the world. For this demon, the past and the future can be calculated, and the future is determined by fate.
It is said that modern computers predict the commands that they are to be given and calculate them. Inside a computer there is an infinite number of possible futures. In other words, the computer is today's Laplace's devil.When a computer is provided with infinite capabilities, all humans will be able to do is choose the particular future that they are to be handed out.
In Laplace's devil, the future of humans, who do not follow a particular program or process, and computers, which are based only on process, becomes intermingled. Laplace's devil will grieve.

Comments
本作品はライブパフォーマンスの形式をとっている。演奏者はステージ上に配置された打楽器を任意に演奏する。そのパターンはマルコフ連鎖という数学的解析をされ、演奏者の未来の演奏パターンを、樹のかたちにイメージしたものを映し出す。
演奏パターンは後のパートで音となり演奏者の演奏と重なる。やがてプロジェクションされる映像の選択も予測されるパターンに沿ったものとなって、演奏者は役割を失い舞台から降りる。やがて音が消え、映し出される映像は光と空で、飛行機雲が現れては消えるイメージで作品は終了する。

Collaboration :
Teshima Rintaro and Tobitani Kensuke
Presentation at'IAMAS open House 2002'.




The grief of Laplace's devil
performers: Yoshihisa Suzuki / Kensuke Tobitani
a collaborative project by:Rintaro Teshima and Kensuke Tobitani
Installation at IAMAS 4 August 2002
"IAMAS Open House 2002